Eine Familie im Griff eines unzeitgemäßen Systems und ihres Schicksals: Dekadenz der Habsburger Monarchie und Sehnsucht nach einer idealisierten Vergangenheit im Roman Radetzkymarsch von Joseph Roth
MEYER, THOMAS (2008)
MEYER, THOMAS
2008
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18247
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18247
Tiivistelmä
Vuonna 1932 ilmestynyttä romaania Radetzkymarssi (saksaksi Radetzkymarsch) pidetään Joseph Rothin pääteoksena. Se käsittelee itävaltalais-unkarilaisen valtakunnan rappiota. Kertoja sijoittaa fiktiivisen Trottan perheen tarinan todelliseen historialliseen kontekstiin. Myös keisari Franz Joseph ensimmäinen esiintyy tarinassa.
Työmme tavoite on analysoida miten valtakunnan ja sen instituutioiden rappio romaanissa sekä Trottan perheen riippuvuus monarkiasta ja sen jäsenten kaipuu idealisoituun vanhanaikaiseen maanviljelijäyhteisöön kuvataan metaforioiden, allegorioden ja symbolien avulla. Mietimme myös miten Radetzkymarssissa ilmaistuja ideoita voidaan soveltaa nykymaailmaamme, ja miten nykyaikamme ihmisten yhteiskunnallinen käyttäytyminen muistuttaa tietyissä piirteissä Trottan perheen jäsenten käyttäytymistä.
Trottan perhe on riippuvainen keisarista ja häneen henkilöityneestä monarkiasta siitä hetkestä lähtien, kun Joseph Trotta pelasti keisarin hengen Solferino-taistelussa romaanin alussa. Riippuvuus heijastuu paralleleissä: heidän sukunsa sammuu kun keisari kuolee ja heillä on kaikilla Joseph tai Franz nimensä osana.
Koska Trottat pettyivät monarkiaan, he kaipaavat idealisoitua vanhanaikaista maanviljelijä-esi-isiensä elämäntapaa. Sitä kuvataan muun muassa siten, että Carl Joseph Trotta tuijottaa aina esi-isänsä kuvaa. Nuoren upseerin ahdistus on kuvattu allegorian avulla. Suljetun huoneensa ikkunasta hän katselee miehiään, joiden yksinkertaista elämää hän kadehtii.
Keisari tuntee saman ahdistuksen. Samoin huoneeseensa suljettuna hän katselee sotilaidensa nuotiotulia, joita hän romantisoi. Hänen vanhuutensa on monarkian henkilöitymä. Trottat eikä keisari eivät pystyy hahmottamaan tulevaisuutta ilman monarkiaa.
Myös muiden upseereiden ahdistus on kuvattu allegoriana. Muina runsaasti käytettyinä symbolilajeina toimivat esimerkiksi maisemat ja myrskyt, sekä toistuvat elementit, kuten muotokuvat ja Radetzkymarssi.
Työmme tavoite on analysoida miten valtakunnan ja sen instituutioiden rappio romaanissa sekä Trottan perheen riippuvuus monarkiasta ja sen jäsenten kaipuu idealisoituun vanhanaikaiseen maanviljelijäyhteisöön kuvataan metaforioiden, allegorioden ja symbolien avulla. Mietimme myös miten Radetzkymarssissa ilmaistuja ideoita voidaan soveltaa nykymaailmaamme, ja miten nykyaikamme ihmisten yhteiskunnallinen käyttäytyminen muistuttaa tietyissä piirteissä Trottan perheen jäsenten käyttäytymistä.
Trottan perhe on riippuvainen keisarista ja häneen henkilöityneestä monarkiasta siitä hetkestä lähtien, kun Joseph Trotta pelasti keisarin hengen Solferino-taistelussa romaanin alussa. Riippuvuus heijastuu paralleleissä: heidän sukunsa sammuu kun keisari kuolee ja heillä on kaikilla Joseph tai Franz nimensä osana.
Koska Trottat pettyivät monarkiaan, he kaipaavat idealisoitua vanhanaikaista maanviljelijä-esi-isiensä elämäntapaa. Sitä kuvataan muun muassa siten, että Carl Joseph Trotta tuijottaa aina esi-isänsä kuvaa. Nuoren upseerin ahdistus on kuvattu allegorian avulla. Suljetun huoneensa ikkunasta hän katselee miehiään, joiden yksinkertaista elämää hän kadehtii.
Keisari tuntee saman ahdistuksen. Samoin huoneeseensa suljettuna hän katselee sotilaidensa nuotiotulia, joita hän romantisoi. Hänen vanhuutensa on monarkian henkilöitymä. Trottat eikä keisari eivät pystyy hahmottamaan tulevaisuutta ilman monarkiaa.
Myös muiden upseereiden ahdistus on kuvattu allegoriana. Muina runsaasti käytettyinä symbolilajeina toimivat esimerkiksi maisemat ja myrskyt, sekä toistuvat elementit, kuten muotokuvat ja Radetzkymarssi.