Canto - ergo sum : laulan, olen olemassa : tapaustutkimus Kaurialan yläasteen musiikkiluokan ilmapiiristä
AHLGREN, ALIISA; TUUNAINEN, PIRJO (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AHLGREN, ALIISA
TUUNAINEN, PIRJO
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut kuvata Kaurialan yläasteen musiikkiluokan ilmapiiriä. Tutkimuksessamme olemme käyttäneet seuraavia teorioita:1. Sundin B., musiikkipsykologinen teoria (pääteoria)2. Erikson E., kriisiteoria3. Piaget J., ajattelun ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kehityksen teoria4. Turunen K., eksistentiaalisfenomenologinen teoria (tutkimuksen ihmiskäsitys)Lisäksi olemme soveltaneet työhömme erilaisia nuoruusikää käsitteleviä teoreettisia ajatusmalleja (Nurmi, Hägglund & Pylkkänen & Taipale, Aho).Tutkimuksmme kohdistui Kaurialan yläasteen musiikkiluokkaan. Haastattelimme luokan kaikki seitsemäntoista oppilasta ja neljää heitä opettavaa opettajaa. Menetelmänä meillä oli teemahaastattelu. Tutkielmamme voidaan luokitella kvalitatiiviseksi tapaustutkimukseksi.Tutkimuksemme tarkoituksena oli testata hypoteesinomaista olettamusta luokan hyvästä ilmapiiristä. Tulokset osoittivat tämän väitteen pitävän osittain paikkansa. Suurin osa luokan oppilaista on ollut samalla luokalla ensimmäisestä luokasta lähtien, mikä on vaikuttanut luokan tiiviin ja myönteisen ilmapiirin kehittymiseen. Merkitystä on ollut myös musiikilla. Se on yhdistänyt luokan oppilaita sekä koulussa että vapaa-aikana. Osa oppilaista harrastaa musiikkia sen eri muodoissa koulun ulkopuolella. Suurinta osaa oppilaista leimaa aktiivisuus ja positiivinen elämänasenne, mikä heijastuu luokan ilmapiiriin. Myös luokan ala-asteaikaisella luokanopettajalla on oppilaiden omien käsitystenkin perusteella ollut merkitystä positiivisen ilmapiirin syntymiseen. Asia, joka vaikuttaa negatiivisesti luokan ilmapiiriin, on luokalle yläasteelle siirryttäessä tulleet uudet oppilaat. Tulokkaat ovat muuttaneet luokan sisäistä sosiaalista rakennetta ja vaikuttaneet torjuvan käyttäytymisen syntymiseen, ainakin muutaman uuden oppilaan kohdalla. Murrosiän merkitystä ei voida myöskään unohtaa. Se suuntaa oppilaiden mielenkiinnon kohti uusia asioita ja ihmissuhteita, jolloin tutun luokkayhteisön merkitys vähenee.Opettajien vastauksista saimme tukea olettamukseemme luokan myönteisestä ilmapiiristä. Opettajat kuvasivat oppilaita aktiivisiksi, opiskelumyönteisiksi, sosiaalisiksi, lahjakkaiksi ja keskustelutaitoisiksi. Heidän mielestään luokka oli poikkeuksellinen juuri edellämainittujen piirteiden perusteella. Luokkaa oli kaikkien neljän haastatellun opettajan mielestä antoisaa opettaa. Tämäntasoista luokkaa opiskelumyönteisyytensä ja ilmapiirinsä suhteen kohtaa harvoin.Asiasanat: luokkayhteisö - ilmapiiri, musiikkiluokat, musiikkikasvatus, musiikki - harrastukset - nuoret