"Muuten ois toisenlaista". Pitkäaikaisasiakkaiden kokemuksia A-klinikalla asioimisesta
VIRRANKOSKI, LOTTA (2008)
VIRRANKOSKI, LOTTA
2008
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18181
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18181
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan pitkäaikaisten, yli viisi vuotta asioineiden alkoholiongelmaisten asiakkaiden kokemuksia A-klinikan asiakkuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten pitkäaikaisasiakkaat kokevat asioinnin ja itsensä asiakkaina, minkä vuoksi he A-klinikalla asioivat sekä mitä klinikka heille merkitsee. Pyrkimyksenä on näiden kysymysten kautta muodostaa kokonaiskuva pitkäaikaisasiakkuudesta asiakkaiden omasta näkökulmasta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluin. Tutkimusta varten on haastateltu yhdeksää A-klinikan pitkäaikaista asiakasta. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Tutkielmassa on tarkasteltu erikseen pitkäaikaisasiakkaiden kokemuksia itsestään asiakkaina sekä kokemuksia A-klinikasta ja sen työntekijöistä. Lisäksi asiakkuutta on tarkasteltu nimenomaan haastatteluhetken tilanteesta käsin.
Tutkimuksen perusteella pitkäaikaisasiakkaat näyttäytyvät puheessaan joko asiointinsa ja hoitonsa suhteen subjekteina tai hyvinkin passiivisesti. Joidenkin pitkäaikaisasiakkaiden puheessa kysymys subjektiudesta ei tuntunut merkitykselliseltä, vaan keskeistä oli klinikan palveluiden hyödyntäminen kuluttajamaisella tavalla omien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Haastatteluissa nousi kiinnostavalla tavalla esiin myös pitkäaikaisasiakkaiden suhde valtakulttuuriin. Haastatellut vertasivat itseään usein niin sanottuun normaaliin, eli valtakulttuurissa vallitseviin elämisen ja olemisen tapoihin.
A-klinikka näyttäytyi pitkäaikaisasiakkaiden kokemuksissa varsin positiivisessa valossa. Keskeistä oli inhimillinen kohtelu ja hyväksytyksi tuleminen. Kielteisenä nähtiin ennen muuta jonotusaikojen pituus päivystysvastaanotolle. A-klinikan tarjoamaa apua asiakkaille on tutkielmassa tarkasteltu henkisenä apuna, selviytymiskeinojen etsimisenä sekä konkreettisena apuna.
Suurimmalla osalla pitkäaikaisasiakkaista tilanne oli asiointiaikana kohentunut. Jotkut asiakkaat kokivat päihteidenkäyttönsä olevan haastatteluhetkellä hallinnassa, mutta myös edelleen päihteitä käyttävien asiakkaiden puheesta välittyi luottamus juomisen hallinnan mahdollisuuteen. Myös toivottomampia näkemyksiä esiintyi ja varovainen suhtautuminen alkoholiin oli tyypillistä.
Pitkäaikaisten asiakkaiden kokemusten pohjalta on löydettävissä perusteita pitkäaikaisten asiakkuuksien jatkamiseen. Asiakkaat ovat hyötyneet asiakkuudestaan monella tapaa. Jatkumisen perusteiden tulisi kuitenkin olla selvillä sekä työntekijälle että asiakkaalle.
Asiasanat: A-klinikat, asiakkuus
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluin. Tutkimusta varten on haastateltu yhdeksää A-klinikan pitkäaikaista asiakasta. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Tutkielmassa on tarkasteltu erikseen pitkäaikaisasiakkaiden kokemuksia itsestään asiakkaina sekä kokemuksia A-klinikasta ja sen työntekijöistä. Lisäksi asiakkuutta on tarkasteltu nimenomaan haastatteluhetken tilanteesta käsin.
Tutkimuksen perusteella pitkäaikaisasiakkaat näyttäytyvät puheessaan joko asiointinsa ja hoitonsa suhteen subjekteina tai hyvinkin passiivisesti. Joidenkin pitkäaikaisasiakkaiden puheessa kysymys subjektiudesta ei tuntunut merkitykselliseltä, vaan keskeistä oli klinikan palveluiden hyödyntäminen kuluttajamaisella tavalla omien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Haastatteluissa nousi kiinnostavalla tavalla esiin myös pitkäaikaisasiakkaiden suhde valtakulttuuriin. Haastatellut vertasivat itseään usein niin sanottuun normaaliin, eli valtakulttuurissa vallitseviin elämisen ja olemisen tapoihin.
A-klinikka näyttäytyi pitkäaikaisasiakkaiden kokemuksissa varsin positiivisessa valossa. Keskeistä oli inhimillinen kohtelu ja hyväksytyksi tuleminen. Kielteisenä nähtiin ennen muuta jonotusaikojen pituus päivystysvastaanotolle. A-klinikan tarjoamaa apua asiakkaille on tutkielmassa tarkasteltu henkisenä apuna, selviytymiskeinojen etsimisenä sekä konkreettisena apuna.
Suurimmalla osalla pitkäaikaisasiakkaista tilanne oli asiointiaikana kohentunut. Jotkut asiakkaat kokivat päihteidenkäyttönsä olevan haastatteluhetkellä hallinnassa, mutta myös edelleen päihteitä käyttävien asiakkaiden puheesta välittyi luottamus juomisen hallinnan mahdollisuuteen. Myös toivottomampia näkemyksiä esiintyi ja varovainen suhtautuminen alkoholiin oli tyypillistä.
Pitkäaikaisten asiakkaiden kokemusten pohjalta on löydettävissä perusteita pitkäaikaisten asiakkuuksien jatkamiseen. Asiakkaat ovat hyötyneet asiakkuudestaan monella tapaa. Jatkumisen perusteiden tulisi kuitenkin olla selvillä sekä työntekijälle että asiakkaalle.
Asiasanat: A-klinikat, asiakkuus