Goody Two-Shoes ja radikaali feministi, kulttuurien välinen linkki : Akkulturaatio ja merkittävät oppimiskokemukset kanadansuomalaisen aikuisopiskelijan elämäkerrassa
TANNINEN, RIITTA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TANNINEN, RIITTA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-12Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää akkulturaation ja merkittävien oppimiskokemusten välistä suhdetta yhden 1950-luvulla muuttaneen kanadansuomalaisen elämäkerrassa. Lähestymistapa aiheeseen on elämäkerrallinen, ja aineisto on saatu haastattelemalla.
Akkulturaatiota tutkittiin tilana, ja sen selvittämiseksi käytettiin tähän työhän soveltuvaa yhdistelmää Berryn ja Padillan malleista. Akkulturaaiokokemusten yhteydessä selviteltiin myös ns. kansalaiseksi tulemisen kokemusta, ts. tapahtumaa jossa siirtolainen kokee tulleensa yhteiskunnan hyväksymäksi.
Informantti on 42-vuotias aikuisopiskelija, joka on muuttanut Kanadaan puolivuotiaana perheensä kanssa. Hänen merkittävät oppimiskokemuksensa kiertyvät monin tavoin identiteetin pohdinnan ympärille. lapsuudenkodin akkulturaatioasenne oli separaatio, ja koko kouluajan informantti koki suomalaisuuden tekevän häne poikkeavaksi kanadalaisessa ympärsitössä. Omien juurien löytäminen ja onnistunut kansalaiseksi tulemisen kokemus auttoivat uuden minäkuvan luomisessa ja henkisessä kasvussa.
Sopeutumiseen ja minäkuvan laajentumiseen ovat vaikuttaneet henkilökohtaisen ja etnisen identiteetin pohdiskelu sekä kriitisen ajattelun kehittyminen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja lähestymistapa elämäkerrallinen.
Asiasanat: akkulturaatio, merkittävä oppimiskokemus, elämäkertatutkimus, siirtolaisuus, Kanada, kanadansuomalaiset
Akkulturaatiota tutkittiin tilana, ja sen selvittämiseksi käytettiin tähän työhän soveltuvaa yhdistelmää Berryn ja Padillan malleista. Akkulturaaiokokemusten yhteydessä selviteltiin myös ns. kansalaiseksi tulemisen kokemusta, ts. tapahtumaa jossa siirtolainen kokee tulleensa yhteiskunnan hyväksymäksi.
Informantti on 42-vuotias aikuisopiskelija, joka on muuttanut Kanadaan puolivuotiaana perheensä kanssa. Hänen merkittävät oppimiskokemuksensa kiertyvät monin tavoin identiteetin pohdinnan ympärille. lapsuudenkodin akkulturaatioasenne oli separaatio, ja koko kouluajan informantti koki suomalaisuuden tekevän häne poikkeavaksi kanadalaisessa ympärsitössä. Omien juurien löytäminen ja onnistunut kansalaiseksi tulemisen kokemus auttoivat uuden minäkuvan luomisessa ja henkisessä kasvussa.
Sopeutumiseen ja minäkuvan laajentumiseen ovat vaikuttaneet henkilökohtaisen ja etnisen identiteetin pohdiskelu sekä kriitisen ajattelun kehittyminen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja lähestymistapa elämäkerrallinen.
Asiasanat: akkulturaatio, merkittävä oppimiskokemus, elämäkertatutkimus, siirtolaisuus, Kanada, kanadansuomalaiset