Lennonjohto-opettajan kaksi ammattia – Opettajuuden ja ammatillisen asiantuntijuuden yhdistäminen lennonjohtajien peruskoulutuksessa
SUOKAS, SAMULI (2008)
SUOKAS, SAMULI
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18169
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18169
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lennonjohtajien peruskurssin opettajien kahden ammatin yhdistämisen haastetta. Lennonjohtajan perustutkinto hyväksyttiin valtakunnalliseen koulutusjärjestelmään vasta vuonna 2001. Tämä merkitsi sitä, että oppilaitoksessa toimivat opettajat joutuivat tästä eteenpäin hankkimaan työtään varten virallisen opettajan koulutuksen. Akateemisen koulutuksen tuominen käsityöammattina pidetyn lennonjohtamisen alueelle aiheutti ristiriitoja. Tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, mikä nuo ristiriidat aiheutti, miten kaksi luonteeltaan erilasta ammattia voi esiintyä yhdessä, ja miten kahden ammatin asiantuntijuus kehittyy lennonjohto-opettajien työssä.
Tutkimusta varten haastateltiin kaikki tutkimushetkellä lennonjohtajien peruskurssilla toimineet opettajat, sekä heidän koulutuspäällikkönsä. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastattelujen sisältö koodattiin ja jaettiin sekä lennonjohtamisen, että opettamisen ammattitaitojen esiintymisen ja kehittymisen teemoihin. Näihin teemoihin liittyviä tuloksia tulkittiin fenomenografisesti, eli tarkasteltiin haastateltavien kokemuksia tutkittavista ilmiöistä.
Tulosten mukaan lennonjohto-opettajien asenteellinen suhtautuminen akateemiseen opettajakoulutukseen estää koulutuksen positiivisten vaikutusten esiintymistä. Asenteellisuus johtuu pääasiassa lennonjohtokoulutuksen perusteella syntyneistä ennakko-odotuksista ja opettajakoulutuksen pakkoluonteisuudesta. Muodollisen koulutuksen pitäisi olla tavoitteellista ja se tulisi järjestää opettajien tarpeista käsin. Opettamisen ammattitaito kehittyy haastateltavilla hitaasti, koska lennonjohto-opettajilla ei ole takanaan siihen sopivaa teoreettista koulutusta. Ilman teoriaa kehittyminen on epäjohdonmukaista ja rajallista. Asiantuntijuuteen ja sen kehittymiseen vaikuttaa myös yksilöllinen ammattitaidon lähtötaso. Kehittyminen vaatii toimimista omien kykyjen rajoilla. Lennonjohto-opettajat kokevat työssään enemmän opettamiseen, kuin lennonjohtamiseen liittyviä odottamattomia tilanteita. Tästä syystä he kehittyvät työssään opettajina, mutta eivät lennonjohtajina.
Asiasanat: Ammatillinen kasvu, ammatillinen koulutus, ammattitaito, asiantuntijuus, lennonjohto, opettajuus, opettajan pedagogiset opinnot
Tutkimusta varten haastateltiin kaikki tutkimushetkellä lennonjohtajien peruskurssilla toimineet opettajat, sekä heidän koulutuspäällikkönsä. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastattelujen sisältö koodattiin ja jaettiin sekä lennonjohtamisen, että opettamisen ammattitaitojen esiintymisen ja kehittymisen teemoihin. Näihin teemoihin liittyviä tuloksia tulkittiin fenomenografisesti, eli tarkasteltiin haastateltavien kokemuksia tutkittavista ilmiöistä.
Tulosten mukaan lennonjohto-opettajien asenteellinen suhtautuminen akateemiseen opettajakoulutukseen estää koulutuksen positiivisten vaikutusten esiintymistä. Asenteellisuus johtuu pääasiassa lennonjohtokoulutuksen perusteella syntyneistä ennakko-odotuksista ja opettajakoulutuksen pakkoluonteisuudesta. Muodollisen koulutuksen pitäisi olla tavoitteellista ja se tulisi järjestää opettajien tarpeista käsin. Opettamisen ammattitaito kehittyy haastateltavilla hitaasti, koska lennonjohto-opettajilla ei ole takanaan siihen sopivaa teoreettista koulutusta. Ilman teoriaa kehittyminen on epäjohdonmukaista ja rajallista. Asiantuntijuuteen ja sen kehittymiseen vaikuttaa myös yksilöllinen ammattitaidon lähtötaso. Kehittyminen vaatii toimimista omien kykyjen rajoilla. Lennonjohto-opettajat kokevat työssään enemmän opettamiseen, kuin lennonjohtamiseen liittyviä odottamattomia tilanteita. Tästä syystä he kehittyvät työssään opettajina, mutta eivät lennonjohtajina.
Asiasanat: Ammatillinen kasvu, ammatillinen koulutus, ammattitaito, asiantuntijuus, lennonjohto, opettajuus, opettajan pedagogiset opinnot