Interplay of Text and Images: User Instructions in Gardening Books
KAHILAKOSKI, ANNA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAHILAKOSKI, ANNA
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-14Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella millaisia keinoja kuvan ja tekstin integroimiseksi on käytetty englanninkielisissä puutarhakirjoissa, erityisesti niissä osioissa, joissa käsitellään kasvien kasvatus- ja hoito-ohjeita. Tarkastelun kohteena on viisi eri kuva-tekstisuhdetta, joiden pohjalta aineistoa on analysoitu. Tavoitteena on selvittää ovatko jotkin metodit yleisempiä kuin toiset, mitkä ovat kunkin metodin ominaispiirteet, ja miten ne eroavat toisistaan. Toissijaisena tavoitteena on tutkia aineiston käytettävyyttä muutaman aineistoesimerkin osalta. Pohjana tähän on käytetty yleisiä käytettävyyden parantamiseksi ehdotettuja ohjeistuksia, sekä käyttöliittymäsuunnittelun ja teknisen viestinnän alalla esiteltyjä käytettävyysheuristiikkoja.
Kuva ja teksti voivat sekä täydentää toisiaan että toimia erikseen. Näitä kahta mediaa käytetään yhdessä mitä moninaisimmissa konteksteissa: kuvakirjoissa, mainoksissa, käyttöohjeissa, jne. Niiden yhdistämiseksi onkin esitetty erilaisia malleja ja metodeja, joista tässä tutkimuksessa esitellään muutamia. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella myös sitä, kuinka ihmiset lukevat ja tulkitsevat kuvia. On tärkeää huomioida se, että sama kuva voi tuottaa erilaisia konnotaatioita eri ihmisten mielessä. Esimerkiksi lukijan kulttuurinen tai sosiaalinen tausta vaikuttaa tulkitsemisprosessiin. Näiden tekijöiden lisäksi teknisen viestinnän alalla on myös pohdittu sitä, onko kuvien käyttö aina tarpeellista. Yleisimmin kuvien käyttöä on puollettu sillä, että aihe jää helpommin lukijan mieleen, kun asia on esitetty ns. kaksoiskoodauksena, eli kahdessa eri muodossa. Tämän lisäksi tarkastellaan sitä, kuinka ihmiset lukevat käyttöohjeita ja millaiset seikat vaikuttavat lukuprosessiin. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena on paneutua siihen, mikä tekee käyttöohjeesta tai kirjasta käytettävän. Erilaiset asiat, kuten tiedon esitysjärjestys, sivun asettelu, värit ja typografiset seikat, vaikuttavat käytettävyyteen.
Tutkimusmateriaali koostuu seitsemästä englanninkielisestä puutarhakirjasta, joiden aihepiirit vaihtelevat yleisistä puutarhansuunnittelutekniikoista vanhan puutarhan uudistamiseen. Kirjoista on valittu joitakin kuvaavia esimerkkejä, joiden pohjalta analysoidaan kuva-tekstisuhteiden ominaispiirteitä ja aineiston käytettävyyttä.
Tuloksissa ilmenee, että puutarhakirjoissa käytetään eri integrointimetodeja verrattain homogeenisesti. Aineiston käytettävyydessä ei ole suuria puutteita, mutta yllättävää on, että yhtä metodeista on käytetty melko vähän. Myöhemmissä tutkimuksissa olisi aiheellista paneutua mm. siihen, kuinka alan harrastajat todella lukevat puutarhakirjoja ja mitä mieltä he ovat eri integraatiometodeista. Metodien käytettävyyttä voitaisiin tutkia käytettävyystestien avulla ja laajentaa tutkimus ulottumaan myös muihin käsikirjoihin.
Asiasanat: kuva ja teksti, käyttöohjeet, käytettävyys, tekninen viestintä
Kuva ja teksti voivat sekä täydentää toisiaan että toimia erikseen. Näitä kahta mediaa käytetään yhdessä mitä moninaisimmissa konteksteissa: kuvakirjoissa, mainoksissa, käyttöohjeissa, jne. Niiden yhdistämiseksi onkin esitetty erilaisia malleja ja metodeja, joista tässä tutkimuksessa esitellään muutamia. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella myös sitä, kuinka ihmiset lukevat ja tulkitsevat kuvia. On tärkeää huomioida se, että sama kuva voi tuottaa erilaisia konnotaatioita eri ihmisten mielessä. Esimerkiksi lukijan kulttuurinen tai sosiaalinen tausta vaikuttaa tulkitsemisprosessiin. Näiden tekijöiden lisäksi teknisen viestinnän alalla on myös pohdittu sitä, onko kuvien käyttö aina tarpeellista. Yleisimmin kuvien käyttöä on puollettu sillä, että aihe jää helpommin lukijan mieleen, kun asia on esitetty ns. kaksoiskoodauksena, eli kahdessa eri muodossa. Tämän lisäksi tarkastellaan sitä, kuinka ihmiset lukevat käyttöohjeita ja millaiset seikat vaikuttavat lukuprosessiin. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena on paneutua siihen, mikä tekee käyttöohjeesta tai kirjasta käytettävän. Erilaiset asiat, kuten tiedon esitysjärjestys, sivun asettelu, värit ja typografiset seikat, vaikuttavat käytettävyyteen.
Tutkimusmateriaali koostuu seitsemästä englanninkielisestä puutarhakirjasta, joiden aihepiirit vaihtelevat yleisistä puutarhansuunnittelutekniikoista vanhan puutarhan uudistamiseen. Kirjoista on valittu joitakin kuvaavia esimerkkejä, joiden pohjalta analysoidaan kuva-tekstisuhteiden ominaispiirteitä ja aineiston käytettävyyttä.
Tuloksissa ilmenee, että puutarhakirjoissa käytetään eri integrointimetodeja verrattain homogeenisesti. Aineiston käytettävyydessä ei ole suuria puutteita, mutta yllättävää on, että yhtä metodeista on käytetty melko vähän. Myöhemmissä tutkimuksissa olisi aiheellista paneutua mm. siihen, kuinka alan harrastajat todella lukevat puutarhakirjoja ja mitä mieltä he ovat eri integraatiometodeista. Metodien käytettävyyttä voitaisiin tutkia käytettävyystestien avulla ja laajentaa tutkimus ulottumaan myös muihin käsikirjoihin.
Asiasanat: kuva ja teksti, käyttöohjeet, käytettävyys, tekninen viestintä