Verkkopalvelut kodin ja koulun yhteistyön tukemisessa
HARJAJÄRVI, KATJA (2008)
HARJAJÄRVI, KATJA
2008
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17985
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17985
Tiivistelmä
Kodin ja koulun välistä yhteistyötä on tutkittu paljon ja todettu, että hyvä yhteistyö edistää ja tukee lasten koulunkäynnin onnistumista.
Perinteisten toimintatapojen rinnalle kehitetään koko ajan tietoverkkojen välityksellä toimivia sähköisiä yhteistyömuotoja. Tämän vertailevan tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaisia sähköiset koulupalvelut voivat olla, mitä toimintoja ne tarjoavat yhteistyön eri osapuolille ja miten nämä toiminnot vastaavat yhteistyölle asetettuihin tavoitteisiin. Vertailua tehtiin kolmen Suomessa käytössä olleen sähköisen koulupalvelun kesken ja tarkasteltavina osapuolina olivat opettajat, huoltajat ja oppilaat sekä palveluiden ylläpitäjät.
Sähköiset verkkopalvelut tarjosivat huoltajille, opettajille ja oppilaille koulunkäynnin ja oppimisen seurannan työkaluja sekä erilaisia viestintämahdollisuuksia. Ylläpitäjille oli tarjolla tiedottamisen työkaluja, erilaisia hallintatoimintoja, kuten erilaisten ryhmien muodostamista. Palveluiden avulla tieto siirtyi myös matkapuhelimeen, sähköpostiin tai paperitiedotteina. Yhteistä palveluissa oli viestinnän ja tiedottamisen monipuoliset mahdollisuudet kodin ja koulun välillä. Palvelut poikkesivat toisistaan reaaliaikaisuudessa ja toimintojen määrässä ja niiden toteutuksessa. Yhteistyölle asetettuihin haasteisiin palvelut vastasivat vaihtelevasti. Kaikista löytyi viestintämahdollisuuksia, mutta esimerkiksi poissaolojen seurantaan, kotitehtäviin ja arviointiin liittyviä toimintoja ei kaikissa palveluissa ollut.
Sähköiset koulupalvelut tarjoavat käyttäjille uutta teknologiaa hyödyntäviä toimintamahdollisuuksia. Niiden avulla tieto saadaan kulkemaan nopeasti ja tehokkaasti kodin ja koulun välillä, ajasta ja paikasta riippumatta. Palveluiden sisällöt voivat kuitenkin vaihdella huomattavasti. Se, mitä toimintoja ja millä tavalla toteutettuna palveluiden tulisi sisältää, vaatisi vielä selvitystyötä ja suunnittelua.
Avainsanat ja –sanonnat: kodin ja koulun välinen yhteistyö, huoltajien osallistuminen, sähköinen viestintä, sähköiset koulupalvelut, palveluiden arviointi ja vertailu.
CR-luokat: H.4.3 Communications Applications, C.4 Performance of Systems
Perinteisten toimintatapojen rinnalle kehitetään koko ajan tietoverkkojen välityksellä toimivia sähköisiä yhteistyömuotoja. Tämän vertailevan tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaisia sähköiset koulupalvelut voivat olla, mitä toimintoja ne tarjoavat yhteistyön eri osapuolille ja miten nämä toiminnot vastaavat yhteistyölle asetettuihin tavoitteisiin. Vertailua tehtiin kolmen Suomessa käytössä olleen sähköisen koulupalvelun kesken ja tarkasteltavina osapuolina olivat opettajat, huoltajat ja oppilaat sekä palveluiden ylläpitäjät.
Sähköiset verkkopalvelut tarjosivat huoltajille, opettajille ja oppilaille koulunkäynnin ja oppimisen seurannan työkaluja sekä erilaisia viestintämahdollisuuksia. Ylläpitäjille oli tarjolla tiedottamisen työkaluja, erilaisia hallintatoimintoja, kuten erilaisten ryhmien muodostamista. Palveluiden avulla tieto siirtyi myös matkapuhelimeen, sähköpostiin tai paperitiedotteina. Yhteistä palveluissa oli viestinnän ja tiedottamisen monipuoliset mahdollisuudet kodin ja koulun välillä. Palvelut poikkesivat toisistaan reaaliaikaisuudessa ja toimintojen määrässä ja niiden toteutuksessa. Yhteistyölle asetettuihin haasteisiin palvelut vastasivat vaihtelevasti. Kaikista löytyi viestintämahdollisuuksia, mutta esimerkiksi poissaolojen seurantaan, kotitehtäviin ja arviointiin liittyviä toimintoja ei kaikissa palveluissa ollut.
Sähköiset koulupalvelut tarjoavat käyttäjille uutta teknologiaa hyödyntäviä toimintamahdollisuuksia. Niiden avulla tieto saadaan kulkemaan nopeasti ja tehokkaasti kodin ja koulun välillä, ajasta ja paikasta riippumatta. Palveluiden sisällöt voivat kuitenkin vaihdella huomattavasti. Se, mitä toimintoja ja millä tavalla toteutettuna palveluiden tulisi sisältää, vaatisi vielä selvitystyötä ja suunnittelua.
Avainsanat ja –sanonnat: kodin ja koulun välinen yhteistyö, huoltajien osallistuminen, sähköinen viestintä, sähköiset koulupalvelut, palveluiden arviointi ja vertailu.
CR-luokat: H.4.3 Communications Applications, C.4 Performance of Systems