Ajattelen teatteria. Esityksen maailma, olema, näyttelijä, teatterintekijä, eväskontin umpisolmu ja muita asioita
FORSGREN, LASSE (2008)
FORSGREN, LASSE
2008
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17983
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17983
Tiivistelmä
Tähän tutkielmaan olen ajatellut teatteria. Olen kysynyt, avannut ja kirjannut ylös sellaista, joka minua teatterissa ajatteluttaa. Pohdin esimerkiksi sitä mikä on esityksen maailma, onko se erillinen arkimaailmasta, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä näillä kahdella maailmalla on ja miten nuo erot ja yhtäläisyydet ilmenevät. Pohdin myös teatterintekemisen tapoja ja käytäntöjä. Mistä lähtökohdista teatteria tehdään? Mistä lähtöoletuksista teatteriesityksen maailma kohoaa?
Tutkielmani taustalla ja kannustimena on kokemuksellisen demokratian käsite. Olen pyrkinyt kriittiseen ajatteluun sitomatta ajattelua muuten kuin että se lähtisi liikkeelle teatterista ja pyrkisi käsittelemään teatteria. Tätä kautta käsiteltyjen aiheiden piiri on laaja. Tutkielmaa sitoo yhteen minä, tämän kirjoittaja, ajattelija, teatterin tekijä ja teatterin kokija. Tutkielmassa on luettavissa myös sekoittunut kaksoisroolini teatterintekijänä ja teatterin tutkimusta opiskelleena.
Olen käsitellyt, jäsennellytkin, jopa tullut purkaneeksi oman teatterin ajatteluni kautta myös joitakin yleisiä käsityksiä teatterista. Esimerkiksi teatterista toimintana, käytäntönä, tapahtumana. Olen selvittänyt teatteriesityksen rakentumista ja sitä kautta myös rakentamista. Voidaan ajatella että olen jopa tullut tarjonneeksi, sekä itselleni että lukijalle, näkökulmia, keinoja ja välineitä omakohtaiseen teatterin ajatteluun ja sitä kautta omaan teatterin tekemiseen.
Asiasanat: ajattelu, eksistenssi, esittäminen, oleva, kieli, kokemuksellinen demokratia, teatteri, ymmärtäminen
Tutkielmani taustalla ja kannustimena on kokemuksellisen demokratian käsite. Olen pyrkinyt kriittiseen ajatteluun sitomatta ajattelua muuten kuin että se lähtisi liikkeelle teatterista ja pyrkisi käsittelemään teatteria. Tätä kautta käsiteltyjen aiheiden piiri on laaja. Tutkielmaa sitoo yhteen minä, tämän kirjoittaja, ajattelija, teatterin tekijä ja teatterin kokija. Tutkielmassa on luettavissa myös sekoittunut kaksoisroolini teatterintekijänä ja teatterin tutkimusta opiskelleena.
Olen käsitellyt, jäsennellytkin, jopa tullut purkaneeksi oman teatterin ajatteluni kautta myös joitakin yleisiä käsityksiä teatterista. Esimerkiksi teatterista toimintana, käytäntönä, tapahtumana. Olen selvittänyt teatteriesityksen rakentumista ja sitä kautta myös rakentamista. Voidaan ajatella että olen jopa tullut tarjonneeksi, sekä itselleni että lukijalle, näkökulmia, keinoja ja välineitä omakohtaiseen teatterin ajatteluun ja sitä kautta omaan teatterin tekemiseen.
Asiasanat: ajattelu, eksistenssi, esittäminen, oleva, kieli, kokemuksellinen demokratia, teatteri, ymmärtäminen