Henkilöstökysely työyhteisön kehittämismenetelmänä - Case: Tiimin tila Tapiola-ryhmässä
LOUHIMO, MIRJA (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LOUHIMO, MIRJA
2007
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-16Tiivistelmä
Organisaatiot muodostuvat työntekijöistä. Työntekijät puolestaan muodostavat organisaatioissa työyhteisöjä. Organisaation toimivuuden kannalta on tärkeää, että myös työyhteisö on toimiva. Sen vuoksi työyhteisöä tulisi jatkuvasti kehittää, jotta se ei pysähtyisi paikoilleen, vaan kehittyisi. Työyhteisön kehittämisen lähtökohtana on sen nykytilan kartoittaminen. Henkilöstökysely tarjoaa tähän keinon. Henkilöstökyselyn avulla työyhteisön nykytilaa voidaan kartoittaa sen jäsenten näkökulmasta, jolloin tulosten voidaan olettaa kuvaavan tilannetta realistisesti. Henkilöstökyselyn tulokset tuottavat paljon tietoa työyhteisöstä ja ne toimivat pohjana kehittämistoiminnalle. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että pelkkä kyselyn toteuttaminen ei riitä kehittämään työyhteisöä, vaan henkilöstökysely vaatii jatkotoimenpiteitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten työyhteisöä voidaan kehittää ja minkälaisena työyhteisön kehittämismenetelmänä henkilöstökysely toimii. Tutkimus on tehty toimeksiantona Tapiola-ryhmälle, joten sen tavoitteena oli arvioida Tapiola-ryhmässä vuosittain toteutettavaa Tiimin tila -henkilöstökyselyä. Tutkimuksessa painottuu etenkin esimiesnäkökulma.
Tutkimusraportti on jaettu teoreettiseen ja empiiriseen osioon. Lisäksi kohdeorganisaatio esitellään lyhyesti omana kappaleenaan. Empiirisen osion aineisto koostuu pitkälti esimiehille tehdyistä haastatteluista, mutta Tiimin tila -kyselyn jatkotoimenpiteenä laaditut kehityssuunnitelmat on myös suppeasti otettu tarkasteluun havainnollistamaan henkilöstönäkökulmaa.
Tutkimustulokset osoittivat esimiehillä olevan hieman ristiriitaisia näkemyksiä Tiimin tila -kyselystä ja sen jatkotoimenpiteistä. Tiimin tila -kyselyn nähtiin pääasiassa tuottavan paljon hyödyllistä tietoa työyhteisöstä ja sen katsottiin toimivan hyvänä pohjana kehittämistoiminnalle. Tutkimustuloksista kuitenkin ilmeni, että etenkin henkilöstökyselyn jatkotoimenpiteet eivät sellaisinaan ole monen esimiehen mielestä riittävän toimivia ja ne kaipaavatkin siten kehittämistä
Avainsanat: työyhteisö, työyhteisön kehittäminen, henkilöstökysely
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten työyhteisöä voidaan kehittää ja minkälaisena työyhteisön kehittämismenetelmänä henkilöstökysely toimii. Tutkimus on tehty toimeksiantona Tapiola-ryhmälle, joten sen tavoitteena oli arvioida Tapiola-ryhmässä vuosittain toteutettavaa Tiimin tila -henkilöstökyselyä. Tutkimuksessa painottuu etenkin esimiesnäkökulma.
Tutkimusraportti on jaettu teoreettiseen ja empiiriseen osioon. Lisäksi kohdeorganisaatio esitellään lyhyesti omana kappaleenaan. Empiirisen osion aineisto koostuu pitkälti esimiehille tehdyistä haastatteluista, mutta Tiimin tila -kyselyn jatkotoimenpiteenä laaditut kehityssuunnitelmat on myös suppeasti otettu tarkasteluun havainnollistamaan henkilöstönäkökulmaa.
Tutkimustulokset osoittivat esimiehillä olevan hieman ristiriitaisia näkemyksiä Tiimin tila -kyselystä ja sen jatkotoimenpiteistä. Tiimin tila -kyselyn nähtiin pääasiassa tuottavan paljon hyödyllistä tietoa työyhteisöstä ja sen katsottiin toimivan hyvänä pohjana kehittämistoiminnalle. Tutkimustuloksista kuitenkin ilmeni, että etenkin henkilöstökyselyn jatkotoimenpiteet eivät sellaisinaan ole monen esimiehen mielestä riittävän toimivia ja ne kaipaavatkin siten kehittämistä
Avainsanat: työyhteisö, työyhteisön kehittäminen, henkilöstökysely