Välähdyksiä Valosta. Rocktähti Ville Valo aikakauslehtien ja sanomalehtien liitteiden henkilöjuttujen aiheena
VÄHÄSARJA, IRINA (2007)
VÄHÄSARJA, IRINA
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-09-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17221
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17221
Tiivistelmä
Tutkimuksessani analysoin, miten suomalaisen HIM-yhtyeen solisti ja keulakuva Ville Valo esitetään suomalaisissa aikakauslehdissä ja sanomalehtien liitteissä julkaistuissa henkilöjutuissa. Aineistonani on 27 henkilöjuttua, jotka on julkaistu 12:ssa eri lehdessä vuosina 19982004. Tarkoituksenani on tarkastella kuvaa, joka Valosta on välittynyt niin kutsutulle suurelle yleisölle, ja sen vuoksi olen rajannut aineistoni ulkopuolelle erityisyleisöille suunnatut lehdet, kuten musiikki- ja nuortenlehdet.
Olen lähestynyt aineistoa tarkastelemalla, millaisena Valo representoituu yhtäältä jutuissa ja toisaalta juttujen kuvissa, millaista rockia ja rocktähteyttä hän edustaa, miten hänet on jutuissa kytketty osaksi suomalaisen populaarimusiikin kansainvälistä menestystä, sekä millaisia journalistisia tuotteita hänestä kertovat henkilöjutut ovat ja millaiset konventiot niitä ohjaavat. Tutkimuksen keskeisimpiä teoreettisia käsitteitä ovat representaatio, diskurssi ja genre. Apunani analyysissa olen käyttänyt erityisesti diskurssianalyyttista ja semioottista lähestymistapaa. Kuvantutkimuksessa tärkeä apuväline on ollut visuaalisen järjestyksen käsite.
Aineistosta nousi analyysin tuloksena esiin kaksi vahvaa diskurssia, jotka esittävät Valoa toisaalta erikoisuuden ja toisaalta tavallisuuden kautta. Olen jakanut kummankin näistä diskursseista edelleen neljään aladiskurssiin, jotka kuvaavat Valon erikoisuuden ja tavallisuuden eri puolia. Aineistossani keskeisin Valon esittämistä leimaava piirre on ristiriitaisuus, joka ilmeni sekä yksittäisissä jutuissa, eri juttujen välillä että juttujen ja kuvien välillä. Valo kytketään jutuissa vahvasti myös suomalaisen populaarimusiikin kansainväliseen menestykseen ja HIMin menestys esitetään ainutlaatuisena tapauksena suomalaisessa rockhistoriassa.
Juttujen sisältöä määrittävät myös niiden julkaisukonteksti ja journalistinen genre, jotka ohjaavat sekä niiden muotoa että sisältöä. Henkilöjuttu rocktähdestä on omanlaisensa journalistinen tuote, joka muodostuu tiettyjen vakiintuneiden käytäntöjen tuloksena. Näitä käytäntöjä ohjaa erityisesti rockin ja median symbioottinen suhde, josta molemmat osapuolet hyötyvät, mutta jonka eteen osapuolten on myös tehtävä myönnytyksiä. Henkilöjuttu rocktähdestä hahmottuu rajapinnaksi, jossa markkinointi kohtaa journalismin ja tarkoituksellinen todellisuuden värittäminen haastaa faktapohjaisen journalismin ihanteen.
Asiasanat: rock, henkilöjuttu, tähteys, representaatio, diskurssi, genre, HIM
Olen lähestynyt aineistoa tarkastelemalla, millaisena Valo representoituu yhtäältä jutuissa ja toisaalta juttujen kuvissa, millaista rockia ja rocktähteyttä hän edustaa, miten hänet on jutuissa kytketty osaksi suomalaisen populaarimusiikin kansainvälistä menestystä, sekä millaisia journalistisia tuotteita hänestä kertovat henkilöjutut ovat ja millaiset konventiot niitä ohjaavat. Tutkimuksen keskeisimpiä teoreettisia käsitteitä ovat representaatio, diskurssi ja genre. Apunani analyysissa olen käyttänyt erityisesti diskurssianalyyttista ja semioottista lähestymistapaa. Kuvantutkimuksessa tärkeä apuväline on ollut visuaalisen järjestyksen käsite.
Aineistosta nousi analyysin tuloksena esiin kaksi vahvaa diskurssia, jotka esittävät Valoa toisaalta erikoisuuden ja toisaalta tavallisuuden kautta. Olen jakanut kummankin näistä diskursseista edelleen neljään aladiskurssiin, jotka kuvaavat Valon erikoisuuden ja tavallisuuden eri puolia. Aineistossani keskeisin Valon esittämistä leimaava piirre on ristiriitaisuus, joka ilmeni sekä yksittäisissä jutuissa, eri juttujen välillä että juttujen ja kuvien välillä. Valo kytketään jutuissa vahvasti myös suomalaisen populaarimusiikin kansainväliseen menestykseen ja HIMin menestys esitetään ainutlaatuisena tapauksena suomalaisessa rockhistoriassa.
Juttujen sisältöä määrittävät myös niiden julkaisukonteksti ja journalistinen genre, jotka ohjaavat sekä niiden muotoa että sisältöä. Henkilöjuttu rocktähdestä on omanlaisensa journalistinen tuote, joka muodostuu tiettyjen vakiintuneiden käytäntöjen tuloksena. Näitä käytäntöjä ohjaa erityisesti rockin ja median symbioottinen suhde, josta molemmat osapuolet hyötyvät, mutta jonka eteen osapuolten on myös tehtävä myönnytyksiä. Henkilöjuttu rocktähdestä hahmottuu rajapinnaksi, jossa markkinointi kohtaa journalismin ja tarkoituksellinen todellisuuden värittäminen haastaa faktapohjaisen journalismin ihanteen.
Asiasanat: rock, henkilöjuttu, tähteys, representaatio, diskurssi, genre, HIM