MONIKULTTUURISEN TYÖN VALMIUDET SOSIAALIALALLA. Sosionomikoulutuksen näkökulma
RÄTY, MINTTU (2009)
RÄTY, MINTTU
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20221
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20221
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia monikulttuurisia valmiuksia valmistumisvaiheessa olevilla sosionomiopiskelijoilla on. Työssä tarvittavia valmiuksia tarkasteltiin monikulttuurisen työn ja sosionomin työn ydinosaamisen käsitteiden avulla. Tutkimuksessa monikulttuurinen sosiaalialan työ -käsite rakentui kulttuurien välisen työn, monikulttuurisen yhteisötyön ja rakenteellisen sosiaalityön kautta. Opiskelijoiden monikulttuurisen työn valmiuksien lisäksi selvitettiin, miten opiskelijat olivat saaneet näitä valmiuksia.
Tutkimuksen kohteena olivat sosionomiopiskelijat. Kyselyyn vastasi 165 opintojensa loppuvaiheessa olevaa opiskelijaa. Tutkimus suoritettiin lomakekyselynä, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Aineisto hankittiin lähiopetustilanteissa viidessä eri ammattikorkeakoulussa. Tulosten analysoinnissa käytettiin pääasiassa tilastollisia analyysimenetelmiä. Avoimia vastauksia eriteltiin myös laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Opiskelijoiden monikulttuuristen valmiuksien osa-alueina tarkasteltiin opiskelijoiden asenteita, sosiokulttuurista ja yhteiskunnallisia osaamista sekä tietoa palvelujärjestelmistä Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden valmiudet eri osa-alueilla olivat melko heikot. Opiskelijoilla ei myöskään ollut kovin hyviä valmiuksia soveltaa tietoa esimerkkitilanteissa.
Kaiken kaikkiaan ammattikorkeakouluopiskelu antoi vaihtelevasti valmiuksia monikulttuuriseen työhön. Vastaajista viidennes ilmoitti, ettei opinnoissa oltu käsitelty lainkaan kulttuurien monimuotoisuutta. Vaikka opiskelijoiden mukaan korkeakouluissa arvostettiin monikulttuurisuutta, tämä ei kuitenkaan näkynyt ammattikorkeakoulujen arjessa. Tietoa monikulttuurisessa yhteisössä toimimisesta opinnot olivat antaneet vain neljäsosalle vastaajista.
Suoritettu tutkimus nostaa esiin tarpeen kiinnittää huomiota nykyistä enemmän sosionomikoulutuksen - ja yleensäkin korkeakoulutuksen - tarjoamiin monikulttuurisiin opintoihin ja koulutuksen mukanaan tuomiin valmiuksiin. Kansainvälistyminen tuo sosiaalialan työhön uusia haasteita, joihin niin alan työntekijöiden kuin koulutuksenkin tulee nykyistä paremmin vastata.
Asiasanat:Monikulttuurisuus, monikulttuurinen kompetenssi, sosiaalialan työ, sosionomikoulutus, ammattikorkeakoulu, kansainvälisyyskasvatus, monikulttuurisuuskasvatus
Tutkimuksen kohteena olivat sosionomiopiskelijat. Kyselyyn vastasi 165 opintojensa loppuvaiheessa olevaa opiskelijaa. Tutkimus suoritettiin lomakekyselynä, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Aineisto hankittiin lähiopetustilanteissa viidessä eri ammattikorkeakoulussa. Tulosten analysoinnissa käytettiin pääasiassa tilastollisia analyysimenetelmiä. Avoimia vastauksia eriteltiin myös laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Opiskelijoiden monikulttuuristen valmiuksien osa-alueina tarkasteltiin opiskelijoiden asenteita, sosiokulttuurista ja yhteiskunnallisia osaamista sekä tietoa palvelujärjestelmistä Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden valmiudet eri osa-alueilla olivat melko heikot. Opiskelijoilla ei myöskään ollut kovin hyviä valmiuksia soveltaa tietoa esimerkkitilanteissa.
Kaiken kaikkiaan ammattikorkeakouluopiskelu antoi vaihtelevasti valmiuksia monikulttuuriseen työhön. Vastaajista viidennes ilmoitti, ettei opinnoissa oltu käsitelty lainkaan kulttuurien monimuotoisuutta. Vaikka opiskelijoiden mukaan korkeakouluissa arvostettiin monikulttuurisuutta, tämä ei kuitenkaan näkynyt ammattikorkeakoulujen arjessa. Tietoa monikulttuurisessa yhteisössä toimimisesta opinnot olivat antaneet vain neljäsosalle vastaajista.
Suoritettu tutkimus nostaa esiin tarpeen kiinnittää huomiota nykyistä enemmän sosionomikoulutuksen - ja yleensäkin korkeakoulutuksen - tarjoamiin monikulttuurisiin opintoihin ja koulutuksen mukanaan tuomiin valmiuksiin. Kansainvälistyminen tuo sosiaalialan työhön uusia haasteita, joihin niin alan työntekijöiden kuin koulutuksenkin tulee nykyistä paremmin vastata.
Asiasanat:Monikulttuurisuus, monikulttuurinen kompetenssi, sosiaalialan työ, sosionomikoulutus, ammattikorkeakoulu, kansainvälisyyskasvatus, monikulttuurisuuskasvatus