Oppimista ja merkitystä etsimässä - PD-koulutuksen arviointi oppimiskokemusten viitekehyksessä
ROISKO, HILKKA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ROISKO, HILKKA
2002
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen evaluaatiotutkimuksen tehtävänä oli tutkia, millaisia Ammattikasvatuksen PD-ohjelmissa opiskelleiden oppimiskokemukset ovat ja mikä on PD-koulutuksen merkitys opiskelijoille. Tutkimusta voidaan pitää yksilötasolla tapahtuvana koulutuksen arviointina. Yksilötasolla tarkoitetaan tässä PD-opiskelijaa, jolle koulutusta kohdennettiin. Ammattikasvatuksen PD-koulutus (professional development) oli yliopistotasoista ammatillis-tieteellistä jatko- ja täydennyskoulutusta. Sen tavoitteena oli syventää ja laajentaa osallistujien ammattikasvatuksen teoreettista ja käytännöllistä hallintaa ja siten lisätä heidän valmiuksiaan vaativiin ammattikasvatuksen asiantuntijatehtäviin.
Tutkimukseen osallistujat olivat Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen Hämeenlinnan toimipaikan Ammattikasvatuksen PD-ohjelmiin vuosina 1995-2002 osallistuneet ja ohjelman suorittaneet opiskelijat. Yhteensä 28 opiskelijaa.
Oppimiskokemuksia ja PD-koulutukseen liittyviä merkityksiä tarkasteltiin tutkimuksessa fenomenologisen orientaation valossa osallistujien tuottamista kertomuksista. Tutkimuskysymykset olivat: Millaista oppimista PD-koulutus tuottaa opiskelijoiden itsensä kokemana eli mitä on oppiminen PD-koulutuksessa? Mikä merkitys PD-koulutuksella on opiskelijoiden itsensä arvioimana eli miten merkityksellisenä opiskelija pitää PD-koulutusta ammatillisen kasvunsa ja oman työnsä kehittämisen kannalta? Tutkimuksen tuloksena oli fenomenologisen analyysin jälkeen tuotettu kuvaus tutkittavista ilmiöistä "oppiminen PD-koulutuksessa" ja "PD-koulutuksen merkitys". Kuvauksessa paljastui ilmiöistä olennainen.
Oppiminen PD-koulutuksessa rakentui tutkimuksessa neljäksi oppimisen ulottuvuudeksi: 1) oppiminen tietojen ja taitojen lisääntymisenä, 2) oppiminen ajatteluna, ymmärtämisenä ja soveltamisena, 3) oppiminen uusina näkökulmina ja uutena toimintana ja 4) oppiminen muutoksena. Oppimisen kahta ensimmäistä ulottuvuutta voidaan pitää uusintavaan oppimiseen kuuluvana ja kahta viimeksimainittua uudistavana oppimisena. Opiskelijat kokivat PD-koulutuksen itselleen merkityksellisiksi viiden ulottuvuuden suhteen. PD-koulutus merkitsee sen suorittaneille: 1) ammattitaidon kehittymistä, 2) ammatillista kasvua, 3) oman työn kehittämistä, 4) jaettua asiantuntijuutta ja 5) jatko-opintohalukkuutta.
Tutkimuksen lopussa on esitetty tuloksiin perustuvia kehittämisehdotuksia, joita huomioimalla on mahdollista kehittää vastaavanlaisten koulutusten toteutusta.
Avainsanat: PD-koulutus, oppiminen, oppimiskokemus, ammatillinen kasvu, koulutuksen merkitys, arviointi, itsearviointi
Tutkimukseen osallistujat olivat Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen Hämeenlinnan toimipaikan Ammattikasvatuksen PD-ohjelmiin vuosina 1995-2002 osallistuneet ja ohjelman suorittaneet opiskelijat. Yhteensä 28 opiskelijaa.
Oppimiskokemuksia ja PD-koulutukseen liittyviä merkityksiä tarkasteltiin tutkimuksessa fenomenologisen orientaation valossa osallistujien tuottamista kertomuksista. Tutkimuskysymykset olivat: Millaista oppimista PD-koulutus tuottaa opiskelijoiden itsensä kokemana eli mitä on oppiminen PD-koulutuksessa? Mikä merkitys PD-koulutuksella on opiskelijoiden itsensä arvioimana eli miten merkityksellisenä opiskelija pitää PD-koulutusta ammatillisen kasvunsa ja oman työnsä kehittämisen kannalta? Tutkimuksen tuloksena oli fenomenologisen analyysin jälkeen tuotettu kuvaus tutkittavista ilmiöistä "oppiminen PD-koulutuksessa" ja "PD-koulutuksen merkitys". Kuvauksessa paljastui ilmiöistä olennainen.
Oppiminen PD-koulutuksessa rakentui tutkimuksessa neljäksi oppimisen ulottuvuudeksi: 1) oppiminen tietojen ja taitojen lisääntymisenä, 2) oppiminen ajatteluna, ymmärtämisenä ja soveltamisena, 3) oppiminen uusina näkökulmina ja uutena toimintana ja 4) oppiminen muutoksena. Oppimisen kahta ensimmäistä ulottuvuutta voidaan pitää uusintavaan oppimiseen kuuluvana ja kahta viimeksimainittua uudistavana oppimisena. Opiskelijat kokivat PD-koulutuksen itselleen merkityksellisiksi viiden ulottuvuuden suhteen. PD-koulutus merkitsee sen suorittaneille: 1) ammattitaidon kehittymistä, 2) ammatillista kasvua, 3) oman työn kehittämistä, 4) jaettua asiantuntijuutta ja 5) jatko-opintohalukkuutta.
Tutkimuksen lopussa on esitetty tuloksiin perustuvia kehittämisehdotuksia, joita huomioimalla on mahdollista kehittää vastaavanlaisten koulutusten toteutusta.
Avainsanat: PD-koulutus, oppiminen, oppimiskokemus, ammatillinen kasvu, koulutuksen merkitys, arviointi, itsearviointi