Aikuispedagoginen osaaminen kansalaisopiston erityisyytenä maahanmuuttajanuorten perusopinnoissa : tapaustutkimus Ahjolan kansalaisopiston Jopeko -hankkeesta
Korhonen, Silja (2017)
Korhonen, Silja
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-09-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710092577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710092577
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä erityistä kansalaisopisto voi tarjota maahanmuuttajanuorten perusopintoihin. Tapaustutkimukseni viitekehyksenä oli Ahjolan kansalaisopisto vapaan sivistystyön oppilaitoksena. Tutkimusongelmani oli, mitä erityistä kansalaisopisto tarjosi perusopintoja suorittavalle maahanmuuttajaopiskelijoille Ahjolan kansalaisopiston Jopeko-hankkeessa. Hanke tarjosi taide- ja taitoaineiden (kädentaidot, musiikki ja liikunta) kursseja Tampereen aikuislukiossa perusopetuksen opintoja suorittaville maahanmuuttajanuorille. Hankkeen tuki opiskelijoille ilmeni mahdollisuutena käyttää suomen kieltä näillä toiminnallisilla kursseilla sekä samanaikaisopetuksena reaaliaineiden tunneilla. Toinen tavoite oli lisätä kurssien määrää perusopinnoissa, mikä osaltaan parantaa hakumahdollisuuksia nuorisoasteen yhteishaussa. Maahanmuuttajanuorille suunnatut taide- ja taitoaineiden kurssit rahoitettiin Opetushallituksen nuorisotakuun maahanmuuttajanuorten koulutukseen suunnatulla opintoseteliavustuksella.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, johon perehdyin toimintatutkimuksen menetelmin ja tutkimusraportissani pyrin tuomaan esille vähitellen rakentuvan ymmärrykseni tutkimuskohteesta. Ahjolan kansalaisopiston Jopeko-hankkeen raportit aiemmilta vuosilta toimivat aiheeseen perehdyttäjänä ja opiskelijoille tehty kurssipalautekysely yhtenä näkökulmana. Kirjoittamani tutkimuspäiväkirjat sisälsivät osallistuvan havainnoinnin muistiinpanot sekä tutkimustyön vaiheet. Haastattelut tein kolmelle opiskelijalle, kolmelle hankkeessa työskentelevälle opettajalle sekä kahdelle aikuislukion opinto-ohjaajalle. Aineisto antoi mahdollisuuden tutustua tutkimuskohteeseen useista eri näkökulmista.
Kansalaisopistoilla on pitkä perinne harrastusmuotoisten opintojen tarjoajana ja aikuisille suunnattujen kurssien järjestäjänä. Myös yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa on kuulunut kansalaisopistojen toimintatapaan, kuten tässäkin tapauksessa. Tavoitteena vapaan sivistystyön opinnoissa on ollut sivistyksellinen ja koulutuksellinen tasa-arvo ja kansalaisvalmiuksien kehittäminen. Nykyään vapaan sivistystyön opinnoista haetaan yhä useimmin hyvinvointia elämään.
Tuloksissa toin esille kansalaisopiston vahvuutena aikuispedagogisen osaamisen. Käytännössä se näyttäytyi opiskelijan yksilöllisten lähtökohtien huomioimisena opetuksen lähtökohtana kädentaitojen opetuksen toimiessa suomalaiseen kulttuuriin perehdyttäjänä. Opiskelun tavoitteita tukevina elementteinä kädentaitojen tunneilla toimivat ryhmän ilmapiiri, opettajan ammattitaito ja tunneilla käytetyt työtavat.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, johon perehdyin toimintatutkimuksen menetelmin ja tutkimusraportissani pyrin tuomaan esille vähitellen rakentuvan ymmärrykseni tutkimuskohteesta. Ahjolan kansalaisopiston Jopeko-hankkeen raportit aiemmilta vuosilta toimivat aiheeseen perehdyttäjänä ja opiskelijoille tehty kurssipalautekysely yhtenä näkökulmana. Kirjoittamani tutkimuspäiväkirjat sisälsivät osallistuvan havainnoinnin muistiinpanot sekä tutkimustyön vaiheet. Haastattelut tein kolmelle opiskelijalle, kolmelle hankkeessa työskentelevälle opettajalle sekä kahdelle aikuislukion opinto-ohjaajalle. Aineisto antoi mahdollisuuden tutustua tutkimuskohteeseen useista eri näkökulmista.
Kansalaisopistoilla on pitkä perinne harrastusmuotoisten opintojen tarjoajana ja aikuisille suunnattujen kurssien järjestäjänä. Myös yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa on kuulunut kansalaisopistojen toimintatapaan, kuten tässäkin tapauksessa. Tavoitteena vapaan sivistystyön opinnoissa on ollut sivistyksellinen ja koulutuksellinen tasa-arvo ja kansalaisvalmiuksien kehittäminen. Nykyään vapaan sivistystyön opinnoista haetaan yhä useimmin hyvinvointia elämään.
Tuloksissa toin esille kansalaisopiston vahvuutena aikuispedagogisen osaamisen. Käytännössä se näyttäytyi opiskelijan yksilöllisten lähtökohtien huomioimisena opetuksen lähtökohtana kädentaitojen opetuksen toimiessa suomalaiseen kulttuuriin perehdyttäjänä. Opiskelun tavoitteita tukevina elementteinä kädentaitojen tunneilla toimivat ryhmän ilmapiiri, opettajan ammattitaito ja tunneilla käytetyt työtavat.