Liikenneonnettomuudessa loukkaantuneen potilaan ensihoito : Potilaan ennustetta tai jatkohoitopaikkaa ei voi arvioida peruselintoimintoja mittaamalla
Hannula, Verneri (2017)
Hannula, Verneri
2017
Lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelma - Licentiate's Degree Programme in Medicine
Lääketieteen ja biotieteiden tiedekunta - Faculty of Medicine and Life Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201704181444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201704181444
Tiivistelmä
Vuonna 2015 Suomessa kuoli 260 ja loukkaantui 6 328 ihmistä liikenneonnettomuuksissa kaduilla, yksityisteillä ja maanteillä. Osa loukkaantuneista potilaista saa vain lieviä vammoja, jotka hoituvat sairaalakäynnillä, mutta osan potilaista vammat vaativat pitkän sairaalahoitojakson.
Tämän syventävien opintojen työn tavoite oli kuvata Pirkanmaalla kesäkuussa 2015 tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää, tapahtumamekanismeja ja potilaan hoitopolkua ensihoidosta ensimmäiseen terveydenhuollon toimipisteeseen. Lisäksi selvitettiin, oliko potilaan saamilla NEWS-pisteillä yhteyttä kuljetusosoitteen valintaan.
Tutkimusaineistoon kuuluvat kaikki Pirkanmaan alueella kesäkuun 2015 aikana liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneet 18 vuotta täyttäneet potilaat, jotka kuljetettiin ambulanssilla jatkohoitoon ja joista ensihoitohenkilökunta täytti erilliset tutkimuskaavakkeet. Seurattuja potilaita oli 79, joista 62 % oli miehiä ja 38 % oli naisia. Kuljetettujen potilaiden keski-ikä oli 45v ja vanhin kuljetettu potilas oli 80v-ikäinen.
Potilaiden NEWS-pisteiden jakauma oli välillä 0-9. Pisteiden keskiarvo oli 1,5 ja mediaani 1. Korkean riskin potilaita oli yksi (1 %), keskisuuren riskin potilaita oli 7 (9 %), 53 (67 %) potilasta sai NEWS-pisteytyksellä matalan riskin arvion ja 18 (23 %) potilasta riskittömän arvion.
Tampereen yliopistolliseen sairaalaan kuljetettiin 51 potilasta (65 % seuratuista potilaista) ja näiden potilaiden vammamekanismit tutkittiin. Heistä 21 oli pyöräilijöitä, 18 autoilijoita, yhdeksän muulla ajoneuvolla ja kolme jalankulkijoita. Viisi potilasta joutui teho-osastolle tai tehovalvontaan ja yhdeksän osastolle.
NEWS-pisteytys ei yksinään riitä arvioimaan potilaan tarvitsemaa jatkohoitopaikkaa. Aineiston avulla saatiin selville, että tehohoitoon joutuneissa liikenneonnettomuuspotilaissa oli mukana sekä matalan, keskisuuren ja suuren riskin potilaita. Sen sijaan kaikki nolla NEWS-pistettä saaneet potilaat kotiutuivat suoraan sairaalasta tai heidät kuljetettiin heti terveyskeskukseen. Tällä löydöksellä voi olla merkitystä tämän potilasryhmän jatkohoitopaikan valinnassa.
Tämän syventävien opintojen työn tavoite oli kuvata Pirkanmaalla kesäkuussa 2015 tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää, tapahtumamekanismeja ja potilaan hoitopolkua ensihoidosta ensimmäiseen terveydenhuollon toimipisteeseen. Lisäksi selvitettiin, oliko potilaan saamilla NEWS-pisteillä yhteyttä kuljetusosoitteen valintaan.
Tutkimusaineistoon kuuluvat kaikki Pirkanmaan alueella kesäkuun 2015 aikana liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneet 18 vuotta täyttäneet potilaat, jotka kuljetettiin ambulanssilla jatkohoitoon ja joista ensihoitohenkilökunta täytti erilliset tutkimuskaavakkeet. Seurattuja potilaita oli 79, joista 62 % oli miehiä ja 38 % oli naisia. Kuljetettujen potilaiden keski-ikä oli 45v ja vanhin kuljetettu potilas oli 80v-ikäinen.
Potilaiden NEWS-pisteiden jakauma oli välillä 0-9. Pisteiden keskiarvo oli 1,5 ja mediaani 1. Korkean riskin potilaita oli yksi (1 %), keskisuuren riskin potilaita oli 7 (9 %), 53 (67 %) potilasta sai NEWS-pisteytyksellä matalan riskin arvion ja 18 (23 %) potilasta riskittömän arvion.
Tampereen yliopistolliseen sairaalaan kuljetettiin 51 potilasta (65 % seuratuista potilaista) ja näiden potilaiden vammamekanismit tutkittiin. Heistä 21 oli pyöräilijöitä, 18 autoilijoita, yhdeksän muulla ajoneuvolla ja kolme jalankulkijoita. Viisi potilasta joutui teho-osastolle tai tehovalvontaan ja yhdeksän osastolle.
NEWS-pisteytys ei yksinään riitä arvioimaan potilaan tarvitsemaa jatkohoitopaikkaa. Aineiston avulla saatiin selville, että tehohoitoon joutuneissa liikenneonnettomuuspotilaissa oli mukana sekä matalan, keskisuuren ja suuren riskin potilaita. Sen sijaan kaikki nolla NEWS-pistettä saaneet potilaat kotiutuivat suoraan sairaalasta tai heidät kuljetettiin heti terveyskeskukseen. Tällä löydöksellä voi olla merkitystä tämän potilasryhmän jatkohoitopaikan valinnassa.