Oppimisen tilat tietoyhteiskunnassa
Heiskanen, Tuula (2007)
Heiskanen, Tuula
Teoksen toimittaja(t)
Eteläpelto, Anneli
Collin, Kaija
Saarinen, Jaana
WSOY Oppimateriaalit
2007
Työ, identiteetti ja oppiminen
238-257
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612192867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612192867
Tiivistelmä
Työelämää voidaan tarkastella sekä muutoksen että muuttumattomuuden näkökulmasta. Kummallekin tarkastelutavalle on perusteita tutkimuksissa. Informaatiotekniikka on varsin lyhyessä ajassa tullut osaksi lähes jokaisen työtä. Globaalin kilpailun ehdot tuntuvat konkreetteina muutoksina yritysten toimintatavoissa, ja kansainvälistyminen ja sen aiheuttamat kielitaitovaatimukset koskettavat entistä useampien päivittäistä työtä. Samalla väestön ikärakenteen muutos alkaa lähivuosina voimakkaasti näkyä sekä osaamisen siirron että työvoiman kysynnän ja tarjonnan kysymyksissä. Toisaalta monet asiat ovat säilyneet ennallaan. Työ on edelleen hyvin tärkeä elämänalue ihmiselle, eikä sen merkittävyys ole muuttunut vuosien saatossa. Myös työvoiman jakautuminen sukupuolen mukaan eri sektoreille on pysynyt samanlaisena, ja monet työelämän hierarkkiset jaot ovat säilyttäneet muotonsa. Tässä luvussa tarkastelen sellaisia kehityspiirteitä, jotka liittyvät tietoyhteiskuntakehitykseen. Tarkastelussa käytän tietoyhteiskunta-käsitettä niine merkityssisältöineen kuin se on juurtunut suomalaiseen laajalle levinneeseen kielenkäyttöön. Englanninkielisessä kirjoittelussa käytetään usein informaatioyhteiskunta-käsitettä sellaisissa yhteyksissä, joissa suomalainen käyttää tietoyhteiskunta-käsitettä. Näkemykseni mukaan useissa asiayhteyksissä informaatioyhteiskunta-käsite olisikin osuvampi. Tarkastelu luo pohjaa tutkia ja ymmärtää, miten tietoyhteiskuntakehitykseen liittyvät ilmiöt ovat yhteydessä inhimillisen toimijuuden ehtoihin.
Kokoelmat
- Artikkelit [6140]